promo serveis | coaching
15-02-2022 #245

Eines de coaching: la intel·ligència emocional [2]

245-eines-de-coaching-1644883732

Les aptituds personals o de comunicació intrapersonal i les aptituds socials o de comunicació interpersonal

Les aptituds personals o de comunicació intrapersonal

Les tres aptituds intrapersonals són l'Autoconsciència, l'Autoregulació i l'Automotivació.

L'autoconsciència es refereix a la necessitat de prendre consciència de les pròpies emocions i de com les gestionem. Però no tant sols cal indagar sobre les emocions. També cal fer-ho sobre els propis comportaments, actituds, creences, valors, objectius, necessitats… El grau d'aprofundiment que tinguem sobre tots aquests elements donarà idea del nostre nivell d'intel·ligència emocional.

L'autoregulació suposa un pas posterior a l'aptitud anterior, ja que només quan haguem pres consciència de tot allò anterior, podrem decidir i aprendre mesures d'autocontrol, de canvi, de gestió, de manteniment o de potenciació.

Pel que fa a l'automotivació, és l'aptitud que fa ens dirigim amb la força interna adequada envers els nostres objectius. Aquesta neix d'haver mirat cap el futur i haver traçat amb decisió i valentia allò que volem aconseguir. Cal aclarir els propis valors, els propis objectius i el camí que anirem seguint per assolir les fites.


Aptituds socials o de comunicació interpersonal

Si bé Goleman descriu una relació de diverses aptituds socials —comunicació efectiva, lideratge, gestió de conflictes, persuasió, etc—, jo destaco l'EMPATIA com la que rau en la base de totes elles.

Em sembla molt encertada la definició que fa Sebastià Serrano sobre la empatia quan diu que és «l'habilitat sensitiva d'una persona per veure el món a través de la perspectiva de l'altre». Considero que, tot i que vivim en l'era de la demanda permanent d'empatia, hi ha molt poques persones que són capaces d'experimentar-la i aplicar-la de forma plena. En el moment en que ens fonem i experimentem el patiment dels altres perdem la possibilitat d'ajudar-los i llavors diem que «empatitzem massa», però aquesta experiència s'allunya força de l'autèntic sentit de l'empatia.

L'empatia neix amb facilitat quan la persona fa amb eficàcia un bon procés de comunicació intrapersonal. Dit d'una altra manera, una persona tindrà més possibilitats reals de comprendre les persones amb qui es relaciona quan es relacioni adequadament amb si mateix.

Així, captar les emocions i sentiments dels altres és molt important en les nostres relacions interpersonals, però aquesta capacitat només es desenvolupa adequadament si tenim una consciència clara del que nosaltres sentim i dels processos que ens porten a experimentar determinades emocions.

En la major part dels casos som conscients del que senten els altres sense que ens ho arribin a dir verbalment, ja que les manifestacions d'un estat emocional determinat s'estenen per tot el nostre cos —tons de veu, expressió facial, tensió muscular, postures corporals...—.

La persona amb un bon nivell de desenvolupament de capacitat d'empatia és capaç de:

  1. Estar atent a les pistes o signes emocionals del seu interlocutor.
  2. Percebre els sentiments, perspectives i necessitats alienes i mostrar-se sensibles a elles.
  3. Saber escoltar activament les persones.
  4. Saber donar ajut basat en la comprensió de necessitats i sentiments.
  5. Respectar de forma igual totes les persones.
  6. Enfrontar-se als prejudicis.
  7. Interpretar de forma adequada la realitat que l'envolta.

Per poder arribar a empatitzar amb els altres cal entrenar les diferents formes d'escolta activa, tema que tractarem un article posterior.


Pep Camps Barnet Coach i Pedagog

comparteix la notícia...