promo serveis | coaching
15-02-2022 #244

Eines de coaching: la intel·ligència emocional [1]

244-eines-de-coaching-1641829310

Tal com ja vam comentar el alguns dels articles del recent acomiadat any 2021, el coaching i els coaches, per poder orientar i conduir els processos de canvi personal, utilitzem diferents models, teories i eines. Una de les que ja vam explicar l'any passat és la PNL [sigles de la Programació Neuro-Lingüística] i avui toca introduir-nos en el model de la Intel·ligència Emocional.

Daniel Goleman i Howard Gardner

Gardner, amb la seva teoria sobre les «Intel·ligències múltiples» va ser el precursor del que Daniel Goleman va anomenar després INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL. Gardner distingia entre 8 aptituds o capacitats que tenien a veure amb la intel·ligència humana: lingüística, lògic-matemàtica, espacial, musical, naturalista, corporal-cinestèsica, intrapersonal i interpersonal. Goleman va desenvolupar el seu model a partir de les dues últimes de Gardner: la intrapersonal i la interpersonal.

Daniel Goleman va fer popular, ja fa més de vint anys, aquest concepte que té una relació directa amb el desenvolupament de les habilitats de comunicació: la Intel·ligència emocional. Va ser capaç de sintetitzar i esquematitzar les investigacions d'un conjunt de psicòlegs humanistes, estudiosos de les emocions humanes. Els seus llibres han estat capaços d'expandir les conclusions d'aquestes investigacions a nivell popular. L'aplicació dels components de la intel·ligència emocional en la gestió dels conflictes humans s'està aplicant en diferents contextos: laboral, educatiu, psicoteràpia, relacions familiars…


Coeficient emocional vs coeficient intel·lectual

Fa dècades [i encara avui en determinats entorns] es donava molt importància al Coeficient Intel·lectual [CI], que avaluava la intel·ligència d'una persona a través de capacitats mentals com el raonament lògic, matemàtic, aptitud verbal… La capacitat d'adquirir i acumular coneixements i continguts era socialment valorat, i podia ser un predictor d'èxit a la vida. Però avui en dia ha quedat relegat a un segon terme. Actualment, per posar un exemple, en selecció de personal, per cercar líders d'equips prenen especial rellevància les capacitats o competències tranversals. Aquestes tenen a veure amb actituds i comportaments, com la iniciativa, la seguretat, la pro activitat, el respecte… primordials en activitats on les persones ens relacionem. Llavors la importància del CI queda en segon terme i el concepte de Coeficient Emocional [CE] guanya protagonisme. S'avaluen les habilitats de la persona com a persona, més enllà del seu rol. Per això és important conèixer l'habilitat dels individus per gestionar els seus propis sentiments, tant d'una forma interna i introspectiva com de forma externa cap als altres i l'entorn.


Aptituds personals i aptituds socials

Connectant doncs amb el que hem dit al final del paràgraf anterior, la Intel·ligència emocional es composa de dos tipus d'aptituds: les APTITUDS PERSONALS i les APTITUDS SOCIALS. Les aptituds personals [o de comunicació intrapersonal] tenen a veure amb el grau i la forma amb què una persona es coneix a sí mateixa i és capaç de connectar amb les seves pròpies emocions. Les aptituds socials [o de comunicació interpersonal] tenen a veure amb com una persona es comunica amb els altres. Vegem quines són aquestes aptituds.

En el proper article explicarem quines són concretament aquestes aptituds de comunicació intrapersonal i de comunicació interpersonal que cal desenvolupar per millorar i desenvolupar la nostra intel·ligència emocional.


Pep Camps Barnet Coach i Pedagog

comparteix la notícia...