reportatge
14-09-2021 | 12-10-2021 #240

Unika Beer, el projecte d'una cervesa que 'enamora'

240-unika-beer-una-cervesa-que-enamora-1631595399

Aquesta redacció ha volgut conèixer més en profunditat aquesta nova cervesera de Caldes de Montbui i de les seves cerveses que, en poc temps, ja ha rebut la medalla de Plata al «Barcelona Beer Challenge 2020» per la «doble malta».

×

De la mà del CEO d'Unika Beer, Jordi Canet, aquesta revista s'aprofundeix en aquest apassionant món de la cervesa, per a conèixer els orígens, els detalls i el procés d'elaboració de les seves cerveses, així com el present i el futur de la cervesera.

El projecte

Apassionats des de sempre del món de la cervesa, el jove enginyer en indústries alimentàries i veï de Caldes, Jordi Canet, i la seva parella, responsable de marketing d'Unika Beer, amb la idea de trobar la «cervesa que t'enamori», van decidir crear el seu propi producte, un projecte a tres anys vista que va veure la llum, finalment, el juny de 2019, quan van aconseguir treure les primeres ampolles al mercat.

Des del començament, Canet ha tingut clar que la cervesa havia de ser 100% natural, des de l'aigua fins al final del procés, fet que comportaria fer una gran inversió de més de «sis zeros».

Una altra opció de fer realitat el somni de crear la seva pròpia cervesa és fer-la en una fàbrica cervesera que garanteixi la qualitat del producte i que tingui cura de la formulació adient. I així ho van fer, a través d'una empresa externa que vetlla pel producte des de l'inici, incloent l'aigua, que ha de ser pura de aiguaneix i no tractada químicament. Finalment, aquest aiguaneix el van trobar a Solán de Cabras, municipi de la província de Cuenca.

Després de 18 mesos de més d'un centenar de proves a la cuina, van aconseguir la formula adient. Ara tocava fer les proves amb el consumidor. tastets a cegues —més de 200— per a entendre que hi ha dos tipus de cervesers: els de la cervesa «suau» i els de la cervesa amb més cos. Això va fer que sortissin al mercat dues cerveses alhora: Unika ORIGINAL i Unika DOBLE.

Medalla de Plata

Per obtenir la valoració de jutges cervesers, Canet i els seus socis van apostar pel principal concurs cerveser del sud d'Europa, el «Barcelona Beer Challenge», certamen que ja coneixien com a consumidors i que ara volien provar com a participants. Més de 1.200 cerveses d'arreu del món hi van participar l'any 2020, on Unika DOBLE va aconseguir la medalla de Plata, com una de les millors cerveses dins la seva categoria, Amber Malty European Lager. Si bé és cert que les cerveses Unika no segueixen els patrons habituals que s'analitzen als concursos, com escuma, transparència, amargor i retrogust, encara i així van obtenir el guardó.

Fabricació i distribució

Després de moldre la malta de civada per aprofitar correctament el seu sucre, aquesta es barreja amb aigua per a començar el procés de maceració, d'on surt un most del qual s'extreu el sucre per ebullició. Posteriorment, afegint el llevat comença el procés de fermentació, fet que farà la cervesa. Després passa al procés de guarda.

Afegint més sucre i els mateixos gasos que s'extreuen de la primera fermentació, que contenen aromes i matisos, comença un procés de fermentació natural isobàrica, que permet posteriorment filtrar la cervesa i eliminar les turbulències, cosa que no passa amb altres cerveses artesanals ja que la segona fermentació es produeix a l'ampolla. Tot el procés dura uns 30 dies, fet que proporciona una vida a la cervesa de dos anys. Tot el procés està controlat permanentment per un dels socis de l'empresa, que és mestre cerveser.

Principalment, les cerveses Unika són presents a les províncies de Barcelona i de Girona. La distribució a Palau-solità i Plegamans i a Caldes de Montbui la fan ells directament. A la resta del territori, es fa a través de diferents distribuïdors que reparteixen en restaurants i botigues especialitzades. La línia de venda online suposa avui dia el 5% de les vendes totals, que superen les 40.000 ampolles l'últim any.

El futur

Al gener d'enguany, Unika Beer va treure al mercat una cervesa especial per a celíacs, la «Koliakos». Hem de pensar que l'1% de la població mundial és celíaca.

Ara per ara, el futur de l'empresa a curt i mitjà termini passa per anar creixent amb la fidelització i «l'enamorament» del client. Internacionalment, treballen per a obrir mercat al Canadà.

Paral·lelament han col·laborat en una campanya solidària amb l'ELA per tal de difondre i conscienciar d'aquesta malaltia. A més, ara acaben de preparar la guia de maridatge —veure a banda— per donar més valor al producte i fomentar la cultura de la cervesa.

Segons Canet, Unika «és sinònim d'una cervesa feta sense presses, de forma tradicional, amb aromes i sabors ben integrats, amb una entrada en boca fàcil i un retrogust equilibrat que persisteix. En definitiva, un excel·lent producte que combina amb la millor experiència gastronòmica».


JMP 09092021