reportatge
14-06-2022 | 14-06-2022 #249

Tensió política per la gestió directa de l'abastament de l'aigua

249-la-polemica-gestio-directa-de-l-aigua-1655176240
Foto: RdP de l'equip de govern

Un sistema de gestió, una sessió informativa, una comissió, un estudi i un procés participatiu han provocat un pols polític entre govern i oposició a nivell de precampanya electoral.

×

Al Ple de febrer es va aprovar la creació d'una Comissió d'Estudi, formada per membres de la Corporació, per personal tècnic qualificat i per representants dels usuaris per tal de redactar una memòria justificativa per determinar el model de gestió més adient per al municipi.

Ja al maig, es va obrir un procés participatiu perquè la ciutadania esculli entre el model de gestió directa i el de gestió indirecta, que va finalitzar el passat 3 de juny. Paral·lelament, es va fer una sessió informativa per aclarir la diferència entre els dos sistemes, directe i indirecte, perquè la població disposés de més criteris a l'hora de votar.

Amb el procés participatiu obert i, vista la memòria pels diferents grups municipals, ràpidament part de l'oposició, PSC i Cs, van realitzar les corresponents rodes de premsa per compartir, entre altres coses, possibles errors a la memòria, d'una banda, i la manera en què s'ha portat tot el procés, d'altra. A l'espera del resultat de procés participatiu —en el moment del tancament d'aquesta revista, l'Ajuntament encara no havia fet públic el resultat—, farem unes pinzellades del rebombori de la gestió de l'aigua.


La sessió informativa

El passat 10 de maig va tenir lloc, a la Masia de Can Cortès, una sessió informativa i de debat sobre les dues opcions de gestió de l'aigua subjectes a participació, beneficis i inconvenients de la gestió directa i la gestió indirecta, així com les dades econòmiques dels estudis que l'Ajuntament ha realitzat.

La sessió, que van obrir l'alcalde, Oriol Lozano; i el regidor de Serveis Municipals, Sergi Plaza, va comptar també amb l'explicació de l'experiència de l'Ajuntament de Terrassa, amb l'Anna Crispi, directora del Servei de Medi ambient de l'Àrea d'Urbanisme i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Terrassa; i de Leonard Carcolé, soci fundador i conseller delegat de CAPIOL, Infrastructure&Asset Management SL, especialitzada en consultoria de serveis públics. Albert Solà, Gerent del Consorci d'aigües Besos Tordera, va actuar com a dinamitzador de l'acte.

Carcolé va parlar dels beneficis i dels inconvenients dels dos sistemes de gestió: la directa, prestada des de la pròpia administració local o a través d'una empresa independent de dret públic, com en el cas de Terrassa; i la indirecta, prestada contractant un gestor privat.

Segons el conseller delegat de CAPIOL, s'ha de tenir en compte, primerament, la qualitat, la continuïtat i el preu. Posteriorment, també es convenient tenir en consideració altres criteris, com les mesures socials i els criteris medi ambientals.

L'estudi realitzat per l'Ajuntament ha treballat en 16 criteris, dels quals, la major part estan en «color verd» —també podrien ser groc o vermell— pel que fa a la gestió directa.

Òbviament, tots dos sistemes tenen els seus riscos. En la gestió directa, una vegada constituïda l'entitat, s'ha de separar empresarialment de l'Ajuntament i dedicar-se exclusivament a les tasques per a les quals l'entitat ha estat creada. En la gestió indirecta, ha d'haver una total transparència. L'Ajuntament no es pot desentendre ja que podria generar desconfiança.

Per la seva banda, Anna Crispi va explicar la trajectòria dels anys de gestió de l'aigua a Terrassa i com van aconseguir arribar i a aplicar la gestió directa amb una població de més de 225.000 habitants.

Al torn de preguntes, part de la ciutadania i alguns líders polítics van realitzar les seves preguntes sobre aquest nou pla de gestió de l'abastament d'aigua: la gestió directa amb CONGIAC —Consorci de Gestió Integral d'Aigües—, a les quals, els oradors van respondre per aclarir els dubtes entre el vincle de CONGIAC amb l'empresa pública GIACSA.


El procés participatiu

Finalitzat el passat 3 de juny, el procés participatiu ha permès votar telemàticament, a través del portal de processos participatius; i presencialment en diferents punts de votació situats a la vila. Vilatans i vilatanes han pogut escollir entre:

  • gestió directa, on el servei el presta el propi ens local o bé un organisme o entitat amb capital social íntegrament públic
  • gestió indirecta, on l servei es presta mitjançant la concessió de serveis a una empresa privada o mixta.

Segons fons de l'Ajuntament, el resultat es farà públic en pocs dies.


Els diferents punts de vista polítics

Punt de vista del PSC

Marc Sanabria, Miquel Cañizares i Ignasi Martínez van fer una roda de premsa per posar «blanc sobre negre» després d'haver analitzat tota la documentació aportada pel govern del municipi sobre l'estudi i proposta per la gestió de l'abastament de l'aigua.

Segons el regidor Ignasi Martínez, «hem detectat que hi ha, des del primer moment, uns sèrie d'errors en la documentació que s'aporta, com la direcció del tipus de model que l'actual govern diu que és directe, i que nosaltres pensem que és molt indirecte, i, tot i que la votació està dirigida a que la població trii si volen una gestió directa o indirecta, creiem que s'està embolicant la troca respecte el que es vol i el que realment es farà». En aquest sentit, Martínez va recordar que el cost de la memòria realitzada per CAPIOL és de 15.000 euros.

Segons el PSC, han detectat un error d'uns 200.000 euros com a mínim respecte al que havia expressat l'equip de govern. A més creuen que la ciutadania està votant amb informació dubtosa i errònia; que el preu s'encarirà un 6%; que la memòria no explica si hi hauran servei d'urgències les 24 hores;que el ritme inversor serà similar a l'actual, amb gestió indirecta; i que s'eliminarà el fons social per situacions de vulnerabilitat. També va posar a CONGIAC i a GIACSA en el punt de mira per dos motius: segons el Tribunal Suprem i el TSJC, són un «frau de llei», d'una banda; i que, segons l'Autoritat Catalana de la Competència, CONGIAC és una «empresa fantasma» que vulnera la contractació pública, d'altra banda.


Punt de vista de Cs

El Grup Municipal Ciudadanos-Ciutadans —Cs— també ha volgut deixar clar, públicament, el seu posicionament davant el canvi de model de gestió de l'aigua.

Segons el regidor Juan Martínez, acompanyat pel coordinador de la formació, Juan Luis Trilla, la decisió del canvi de model es produeix «a partir de una decisión tomada de antemano que se està intentando justificar».

Martínez va assenyalar que s'ha tingut poc en compte l'opinió de la resta de grups municipals, a l'igual que algunes despeses de les que no han estat informats adientment. El regidor va afegir que també hi veuen errors en els trams i barems de l'aigua, a l'igual que consideren que la gestió directa incrementarà la plantilla de funcionaris municipals amb el corresponent cost addicional.

Finalment, tant Martínez com Trilla van comentar que no entenen per què s'ha de canviar el sistema de gestió de l'aigua si l'actual funciona molt bé i això ha estat reconegut per l'equip de govern.


Punt de vista del govern

Ni 24 hores van passar des de les declaracions públiques del PSC que des del govern es convoca una roda de premsa, inicialment «per informar sobre la Comissió d'Estudi per la Valoració de la forma de gestió del servei públic d'abastament d'aigua i el procés participatiu sobre el model de gestió de l'aigua a Palau-solità i Plegamans» i, seguidament, per «desmentir informacions falses difoses pel grup municipal del PSC sobre el procés participatiu per a la gestió de l'aigua».

Amb la presència de l'alcalde, Oriol Lozano; la responsable dels Serveis Jurídics de l'Ajuntament, Sandra Cortiella; el regidor de Serveis Municipals, Sergi Plaza; la 1a Tinença d'Alcaldia, Eva Soler; i la 3a Tinença d'Alcaldia, Laura Navarro, van aclarir amb dades «aquestes afirmacions incorrectes» i van explicar la funció que exerceix la comissió d'estudi creada per determinar la forma de gestió del servei d'abastament d'aigua potable al municipi.

Una per una, el regidor Sergi Plaza va «desmentir» les afirmacions que el PSC —i també l'AV Can Cortès— havien publicat a les xarxes: no haurà increment del 6%, sinó que es congelaran les taxes els primers quatre anys i a partir del cinquè pujar «sempre per sota de l'IPC»; el servei d'urgències 24 hores i les guàrdies es mantindran con fins ara; sobre el ritme d'inversió, es quadruplicarà l'actual, destinant 575.000 euros anuals; no hi haurà eliminació del fons social, s'incrementarà; CONGIAC «no és una gestió directa encoberta»; sobre la sentència que l'AV Can Cortès que al·ludeix a un defecte formal del medi propi, van assegurar que el consorci «està esmenant exactament en el sentit assenyalat a la sentència, de manera que el sistema gaudirà de tota la legalitat»; i, per últim, respecte del procés participatiu, «la Comissió d'Estudi té per objecte el que el seu propi nom indica: estudiar tots els aspectes de la gestió. I té per obligació, eliminar qualsevol error. El resultat final de l'Estudi és a disposició de tothom, i segueix demostrant la forma de gestió directa com la més convenient als interessos de la ciutadania».

RdP del PSC
RdP del PSC.


RdP de Cs
RdP de Cs.

JMP 11062022