opinió
27-11-2020 #232

Can Periquet: Per què és tan important transformar els patis actuals?

232-per-que-es-tan-important-transformar-els-patis-actuals-1606461872
Posta de sol a l’Institut Can Periquet.

Quins canvis són necessaris per passar d’uns patis replets d’estereotips de gènere a la nova modalitat dels patis coeducatius.
Les ciutats, els espais urbans i els patis, sempre han estat construïts pensant únicament en els homes i no en les dones. És per això que hem de transformar aquests espais i fer-los més còmodes i segurs per a tothom.

×

Al conscienciar els alumnes d’aquesta problemàtica des de joves, procurem que de grans adoptin una actitud més inclusiva a la resta d’espais públics.

És per això que els alumnes de 4t d’ESO de l’institut Can Periquet, han iniciat un nou projecte basat en les problemàtiques de gènere dels patis dels instituts, amb la intenció de transformar el pati de l’institut que ocupen nois i noies de totes les edats. Per què han decidit fer aquest projecte? Per què havent-hi tants espais a l’institut han triat modificar el pati?

El motiu per el qual han triat centrar-se en aquest espai, és perquè aquí és on es reprodueixen les actituds sexistes que es poden veure als espais públics. Durant aquest projecte analitzaran com està dividit el pati, quines són les activitats predominants i quins espais haurien de ser dedicats a fer altres activitats. La transformació que busquen fer és la d’un pati coeducatiu.

Els patis coeducatius són aquells que milloren no només a simple vista, sinó que intenten transformar les actituds sexistes que ens són ensenyades des de petits. Durant molts anys els ensenyem que els nois han de jugar a futbol i les noies a nines. Als patis sí que hi ha un espai destinat al futbol però, en canvi, no hi ha cap àrea destinada a jugar a nines. Què s’espera que facin les noies si no les deixen jugar a futbol però tampoc se’ls hi dona un espai propi?

Com ja hem dit, a la majoria dels patis, l’activitat principal és el futbol. Al prioritzar aquest esport, creem així una jerarquia entre gèneres, al ser aquesta una activitat en la que participen majoritàriament nois. D’aquesta manera, no es tenen en compte la majoria d’alumnes femenines i la resta d’alumnes masculins que no volen jugar. Tota aquesta fracció de l’alumnat, queda exclosa i es veuen obligats a ocupar els espais perifèrics de la pista que, com el nom ho indica, no és ni un espai propi, sinó la resta de l’espai que queda al voltant.

Al final d’aquest projecte, els alumnes de 4t faran propostes per millorar el seu pati i per aconseguir un ambient més igualitari i còmode per a tothom, deixant-ho enllestit per a futurs i futures alumnes.

Elisabet Morey, Elisabet Garcia, Albert Manuel Herrera, Laia Sànchez-Beato i Paula Ferrer
Institut Can Periquet