entrevista
09-04-2021 #236

Entrevista a Marc Sanabria, al capdavant de la formació socialista 'PSC-CP' i líder de l'oposició a l'Ajuntament de PsiP

236-entrevista-a-marc-sanabria-responsable-del-grup-socialista-a-psip-1617969409
Marc Sanabria, líder del PSC-CP.

Avui entrevistem Marc Sanabria, llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques, amb màster en Comunicació Gràfica, en Gestió Política i postgrau en Marketing Operatiu que, a més, lidera el grup socialista que, actualment, és el primer partit de l'oposició a l'Ajuntament de PsiP.

×

Després de més de 10 anys treballant com a tècnic de comunicació corporativa al Parc de Recerca UAB, en diferents seccions, recentment ha passat a liderar la comunicació i la coordinació d'Àmbit B30, associació orientada a potenciar la zona industrial i tecnològica que compren tot l'eix de la B30 i posicionar-la com una de les regions industrials amb més potencial innovador de Catalunya, Espanya i del sud d'Europa. Per què al canvi?

›› A meitat de gener em va sortir l'oportunitat. Amb l'Associació Àmbit B30, per la meva antiga feina, n'havia tingut molta relació i vaig decidir fer el pas per a portar la comunicació i la coordinació de l'entitat i crec, que després d'un cert temps a l'altra feina, va ser un canvi interessant per a mi personalment i professionalment.

Per què ara?

›› Ha estat més una oportunitat d'aquestes que surten on et truquen, et venen a buscar i decideixes tirar endavant.

Paral·lelament, ha estat i està compaginant la seva feina amb la política des de ja fa alguns anys. Als seus trenta i pocs... com porta aquesta conciliació entre la part professional i la política? Li queda temps lliure?

›› Doncs, és complicat. Quan s'està en un municipi de quasi 15.000 habitants com Palau, la política s'ha de compaginar amb l'activitat professional, i això no és una qüestió meva, sinó també de dirigents anteriors, tant del PSC com d'altres partits, com dels actuals; per tant, és una cosa molt habitual perquè la política ha de tenir un caràcter molt vocacional, i a nivell local, i en un municipi petit, encara més; l'has de saber portar, la família ha de saber bé el que significa. Per sort, jo en aquest sentit, no em puc queixar, tant a nivell familiar com de parella, portar-ho de la millor manera possible, intentant trobar estones per a desconnectar, encara que el compromís públic sempre el tens i implica fer alguns sacrificis i renúncies.

Parlant de política, durant l'últim mandat de Teresa Padrós, vostè va ser segon tinent d'alcalde, regidor d'economia i Hisenda, regidor de joventut i regidor de participació ciutadana, tot alhora. Suposo que aquest fet li ha proporcionat tot un rodatge i experiència política que d'altres regidors de l'Ajuntament de PsiP actuals no en tenen...

›› Sí. Al final, el fet d'haver estat abans a govern, m'ofereix una perspectiva des de l'oposició molt interessant i, fins i tot, enriquidora, ja que d'aquesta manera puc tenir dues visions del treball polític. És important que, quan s'està amb un càrrec públic, és important tenir una base que et permeti desenvolupar les teves tasques de manera correcta, sabent, per exemple, què, quan i com fer crítica d'altres grups polítics. Des de fa molt de temps, el PSC té desenvolupades les parts formatives dels seus representants.

Com es treballa per als vilatans i vilatanes i se'ls hi dona veu des de l'oposició?

›› En pandèmia... molt difícil! El contacte en la política municipal és i ha de ser molt proper, de tu a tu. Per tant, per les restriccions durant aquest any és difícil el contacte dia a dia. Escoltar, rebre els «inputs» dels ciutadans que se t'adrecen, veure com els pots ajudar, saber detectar les seves necessitats i traslladar les seves preocupacions de cara a l'Ajuntament. I evidentment, fiscalitzant el govern: l'oposició té l'encàrrec i l'obligació de controlar les execucions del govern.

Ja que actualment estem en pendents de la creació del nou govern a Catalunya, com es veu des del grup local del PSC-CP el que està succeint amb les negociacions de les forces independentistes, farcides d'interessos i línies vermelles, per a la formació del nou govern?

›› Veiem el que ja havíem avançat en campanya electoral. Estàvem en una situació en la qual, dos partits que havien estat durant anys «governant» o gestionat la Generalitat amb discrepàncies i baralles públiques i notòries. Per tant, ells han anat a les eleccions proposant un model fracassat de repartiment de joc, ERC, Convergència, PDeCat, Junts, etc. En funció de qui quedava per davant de l'altre, però més enllà d'això, no hi havia res mes, sense cohesió per tirar endavant polítiques de progrés per a Catalunya. L'alternativa ara mateix a un govern de paràlisi passa pel PSC. El PSC torna a ser el primer partit de Catalunya, no momés en vots, sinó també en escons, malgrat l'empat tècnic. Ara som a l'eix central de la política catalana, encara que, de moment, no podrem liderar el govern de Catalunya; el canvi es pot anar ajornant però no es pot evitar.

He de recordar, però, que la força més votada van ser vostès, amb Salvador Illa al capdavant, qui va anunciar públicament que intentaria formar govern , encara que les números no sortien. Què pot dir al respecte?

›› Salvador Illa ha mantingut el seu compromís. El PSC està a disposició, no només del Parlament, sinó de la ciutadania per sortir d'aquesta situació de paràlisi per a començar a treballar per un govern de progrés. Que ERC deixi d'intentar convèncer a Junts de formar un govern que no portarà enlloc, i allà estarà el PSC per liderar i formar un nou govern de progrés. La disposició existeix, el compromís existeix; el canvi no vindrà ara però acabarà venint.

Abans de tornar a la política local, el seu partit de referència a Espanya, el PSOE, fa ben poc s'ha alineat amb la dreta i la ultradreta per a rebutjar una proposició de llei de la CUP que demanava de derogar la Llei de Seguretat Ciutadana o llei mordassa. Així mateix amb la reforma del codi penal per, entre altres qüestions, acabar amb el delicte de sedició. Em pot comentar alguna cosa al respecte?

›› El govern de l'estat té un compromís, per una banda, de reformar la «llei mordassa» i d'altra banda, el de reformar el codi penal —així ho ha expressat el President— i el delicte de sedició, adaptant-lo als estàndards europeus que els últims anys també s'han anat reformant arreu d'Europa. Per tant, el compromís públic existeix, el que passa és que la política té uns ritmes que s'han de respectar, encara que lents, però s'hi treballa i hi ha compromís. Cosa que, contrasta amb el govern català que, durant l'última legislatura, Catalunya ha tingut un nivell d'aprovació de noves lleis baixíssim. També hem de recordar que durant aquest any, la prioritat ha estat la situació de la pandèmia. Els canvis de progrés social, de millores dels drets de la ciutadania, tant a Espanya com a Catalunya i a Palau, sempre passen de la mà del socialisme.

Entenc... De la mateixa manera, han tombat l'admissió a tràmit de la proposició per a l'amnistia que van presentar la setmana passada les formacions independentistes. Tinc la sensació de que el socialisme català, de vegades està a anys llums del socialisme estatal. Com ho veu?

›› No és cert, perquè, al final, nosaltres defensem el mateix. L'amnistia, aquí, a Espanya, es va donar quan es va passat de la dictadura a la democràcia plena i liberal. Sempre hem defensat que hi ha mecanismes amb la llei actual a la mà que poden resoldre la situació que vivim a Catalunya i dels presos, per tant, aquestes són les vies que s'han d'explorar, per exemple, els indults, que ja s'estan tramitant, en temps i forma de com s'han de fer. Els mecanismes legals són els que són i els que ens ajudaran a resoldre el problema. Plantejar qüestions que no tenen res a veure amb la nostra realitat com a país i com a democràcia, no tenen sentit.

Centrem-nos a la política de PsiP. Recentment, després de mesos de treball durant aquesta pandèmia, s'ha pogut consolidar el Pacte de Poble, acord per al desenvolupament d'actuacions contra l'actual crisi sanitària i econòmica provocada per la Covid-19. Ha costat d'arribar a un consens, amb els diferents punts de vista de cada formació?

›› Va costar més cercar la manera de com fer-lo possible i no tant el què fer possible, ja que al final, tothom hi estava d'acord en buscar mesures i polítiques que ajudessin famílies que ho estaven passat malament, per situació econòmica, els ERTOs, comerços, autònoms, etc. Per tant, el fet de com ho faríem possible va ser la part difícil. En tot cas, jo crec que va ser satisfactori i la feina es va fer i, en aquest sentit, tant oposició com govern, vam estar contents de la feina que es va desenvolupar.

Sense temps a perdre per la delicada situació, com i amb quina freqüència es reuneixen i fan plantejaments per a trobar fórmules adients?

›› La Taula de Poble va arribar a unes conclusions amb un document final de mesures que s'estan desenvolupant i que, ara per ara, per exemple, s'està possant en marxa una de les mesures, la del xec de compra per als comerços locals. El que hem de fer és anar revisant que les mesures es vagin executant, respectant els temps de l'administració.

Ara que ens acostem a l'equador d'aquesta legislatura amb govern d'ERC i JxPsiP, em pot fer una valoració ràpida de les actuacions d'aquest govern?

›› D'entrada, hem de treure la pandèmia perquè, al llarg d'aquest últim any no es pot fer l'anàlisi global. No és un any perdut però, òbviament tant govern com oposició no hem pogut desenvolupar la feina que s'hauria de fer en èpoques de normalitat. En tot cas, dir que ens trobem amb un govern que cada cop més li costa acceptar la crítica, cosa que ja hem vist en diferents ocasions. També veiem un govern que va entrar amb unes promeses de canvi que no s'han complert. A més, ens trobem que cada vegada més, els hi costa informar correctament el veïnat o fer-los partíceps. Veiem cada cop més actuacions que s'executen on el veïnat no està ben assabentat. Hem detectat actuacions que de cara a la galeria quedaven molt bé, però sense continguts consistents. Hem estat molt crítics, per exemple, amb el fet de com s'ha portat la concessió de les pistes de pàdel de Can Falguera. Considerem que els estudis que es van fer no eren correctes i així ho vam argumentar al Ple corresponent. O amb el nou sistema de recollida porta a porta, que s'implantarà sense consens.

Li preguntaré d'una altra manera. En aquests dos anys, s'ha implantat la cita prèvia, el sentit únic de la Carrerada —bé, parcialment—, el WiFi públic, la Biblioteca... que vostès ja van incloure al seu programa electoral. A més, els Pressupostos Participatius, que hem de recordar al lector que això va ser iniciativa del consistori i que va executar la seva regidoria de participació l'any 2018.

›› Per exemple, el WiFi4EU, va ser una subvenció europea que ens van atorgar en la primavera de 2019, quan encara governàvem. Ara sortirà, en breu, a licitació els tobogans del parc de l'Hostal del Fum, que és la decisió que es va prendre al seu moment en els Pressupostos Participatius de l'any 2018 —que, per cert, va costar molt tirar endavant la primera vegada però que va tenir una participació considerable—, per tant, també era una cosa que vam deixar nosaltres sobre la taula. La Biblioteca és un projecte que vam començar a treballar al 2016, amb totes les forces polítiques i que estem contents que s'hagi arribat finalment a la licitació de l'obra.

Fa ben poc va aconseguir l'aprovació del projecte del sector SUD de Llevant i del PAU de Can Planes, tombat amb anterioritat pel nou govern. Què em diu del projecte i el que representa?

›› El projecte significa una oportunitat de creixement econòmic i d'ocupació, i com a tal, l'hem d'aprofitar. En política no es poden desaprofitar les oportunitats i aquest polígon, n'era una. Més enllà del debat sobre la ubicació, queda clar que allò no es podia aturar perquè s'arrossega des dels 80, quan l'INCASOL va desenvolupar el «Riera de Caldes I» i que allò seria el «Riera de Caldes II». Que no es podia aturar era evident, per això ja vam advertir, abans i durant la campanya electoral, que qui fes la promesa d'aturar el projecte, estaria enganyant la ciutadania. No es podia aturar, al marge d'indemnitzar a INCASOL amb 12 milions d'euros, la qual cosa hagués estat un escàndol majúscul. Hem de recordar que Palau està ubicat al bell mig del pol econòmic més important del sud d'Europa i això s'ha d'aprofitar. En el Ple anterior, on es va aprovar el desenvolupament del conveni, es va explicar que s'havien aconseguit unes millores que, si algú revisa els documents de 2017, veurà que les millores que es van vendre per part del govern ja estan incorporades des de feia anys.

De la mateixa forma, la seva sol·licitud de la reobertura dels dissabtes del CAP Palau també va ser aprovada per unanimitat...

›› Hagués estat molt difícil explicar a la ciutadania, que et demana uns fets i unes actuacions que estan succeint a d'altres municipis i que, palauencs i palauenques ho saben. Per tant, anar en contra d'una proposta per tornar el CAP a la situació prèvia a la pandèmia quan ja ha passat el temps suficient per a reorganitzar els serveis i ampliar les contractacions, seria un despropòsit. A més, el nostre plantejament també és l'ampliació d'horaris, tant dissabtes tarda com diumenges durant part del dia. La població cada dia és més elevada, el desenvolupament del POUM en alguns sectors i d'altres que s'aniran ampliant durant els propers anys, faran que aquesta ampliació d'horaris sigui necessària.

El seu programa electoral de 2019 anunciava que el seu grup treballaria per al benestar de la ciutadania, amb més equipaments i serveis públics, amb un nou Casal de Gent Gran, etc. Veu possible actualment en el que queda de legislatura presentar mocions per a treballar en els projectes?

›› Temps hi ha, però entenem que l'equip de govern té unes prioritats que amb el temps n'hauran de justificar les que s'executen i les que no. Ara mateix, jo crec que la Biblioteca ha de ser la punta de llança per a la creació de nous equipaments, per tant, nous serveis. Hem estat una dècada amb mols projectes aturats, no només Palau, sinó tots els municipis des del començament de la crisi econòmica de 2008 i ara ens toca a tots posar-nos al dia en equipaments. Per tant, el nostre grup continuarà apostant i defensant els projectes que vam incorporar al programa electoral.

Finalment, podria resumir breument el perquè els veïns i veïnes de PsiP han o haurien de continuar apostant pel projecte i pel treball del seu grup PSC-CP?

›› Durant molts anys hem demostrat que som l'únic partit capaç de fer polítiques de progrés real, tant per a Palau, com per a Catalunya, i com per a Espanya. Podem sortir de dinàmiques que no ens porten enlloc. Som un partit amb rigor de compromís, de servei públic, i perquè, clarament, perseguim la igualtat de les persones i la justícia social. Som el partit del progrés social i de millora del benestar de la ciutadania.


JMP 30032021