economia
18-10-2019 #219

L’Ajuntament encarrega una auditoria per valorar la relació dels llocs de treball del consistori i les deficiències que hi puguin haver

219-l-ajuntament-encarrega-una-auditoria-1571377033
L’alcalde, Oriol Lozano, a la Sala de Plens de l’Ajuntament. [Foto: L’Alzina].
×

El passat 3 de setembre, l’alcalde Oriol Lozano, com a Regidor de Recursos Humans, en roda de premsa, va comunicar als mitjans de comunicació de la vila la decisió de l’equip de govern d’encarregar una auditoria per valorar la relació dels llocs de treball de l’Ajuntament, amb la finalitat d’adequar les places a les necessitats organitzatives de l’administració i identificar-ne les deficiències.

La causa per la que es demana aquesta auditoria és el problema amb que es van trobar des que van entrar al govern al mes de juny, al·legant que «hem identificat situacions relatives a l’estructura de la plantilla de personal laboral i funcionari que requereixen de l’adopció de mesures per a la seva regularització», segons va expressar el regidor Lozano. A més, va indicar que la plantilla municipal era de 211 treballadors l’any 2012 «i ara, al 2019, només en tenim 168. La vila ha crescut en població i els serveis que es donen als veïns i veïnes també. En canvi, el personal ha disminuït i, per tant, és evident que els recursos han estat mal distribuïts».

Entre les principals deficiències detectades destaca l’absència d’un cap de Recursos Humans, l’existència de complements econòmics arbitraris, la manca de cobertura de places per jubilació, places pendents de convocar des de fa molt de temps... L’alcalde va indicar que aquests fets «són exemples de situacions que no s’haurien de donar mai en un ajuntament i que formen part de la dinàmica habitual a Palau-solità i Plegamans».

També ha detectat que, des de 2003, no s’actualitza la valoració dels llocs de treball, és a dir, les tasques assignades a cada treballador, «16 anys sense fer aquest exercici són molts anys, i volem que l’informe de l’auditoria ens serveixi per resoldre aquest problema».

L’esborrany d’aquesta auditoria, segons Lozano, estarà enllestit en un parell de mesos, i l’informe final abans de Nadal. L’empresa encarregada de fer l’esmentada auditoria és Faura-Casas Auditors-Consultors. El cost de procés, de 13.310 euros, —que, segons l’alcalde, poden sortir perfectament del sou que no s’està pagant al responsable de Recursos Humans— inclourà una diagnosi de la plantilla per relacionar i valorar els llocs de treball, analitzar l’organigrama, identificar places vacants, identificar possibles situacions irregulars, revisar el conveni i, en definitiva, promoure l’adequació de les places a les necessitats organitzatives de l’Ajuntament. També inclourà recomanacions sobre les mesures adients a adoptar pels òrgans de govern.

Elements de l’auditoria

Els elements de l’auditoria comptaran amb al revisió del conveni col·lectiu vigent, amb identificació de les categories establertes i l’estructura salarial adoptada, la revisió de la plantilla municipal aprovada conjuntament amb el darrer pressupost vigent, la revisió de la relació i de la valoració dels llocs de treball vigents, la revisió de la nòmina mensual del darrer mes, amb identificació dels diversos conceptes salarials satisfets, tan de caràcter fixe com variable, i la revisió de l’organigrama jeràrquic-funcional vigent.

A més, es realitzaran entrevistes amb els responsables municipals dels diversos àmbits i àrees de l’Ajuntament per tal d’obtenir informació sobre la realitat organitzativa de la plantilla i s’utilitzaran qüestionaris a distribuir al personal per tal d’obtenir informació sobre les tasques que realitzen, per tal d’identificar situacions irregulars: places vacants, llocs de treball existents i no previstos, llocs de treball ocupats per persones contractades per altres feines diferents a les que desenvolupen actualment.