serveis
05-02-2023

En funcionament dos nous radars de tram a la C-59 a Palau

256-nous-radars-a-la-c-59-1675578146

El Servei Català de Trànsit va posar en funcionament el passat 30 de gener, dos nous radars de tram a la C-59 a Palau-solità i Plegamans, un en cada sentit de la circulació, amb l'objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla de seguretat viària —PSV— 2021-2023 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.

×

En concret, els dos radars de tram estan ubicats entre els punts quilomètrics 8,760 i 4,905 de la C-59 que controlaran la velocitat al llarg de 3,855 km de longitud, en ambdós sentits. El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 90 km/h. Convé destacar que amb l'entrada en funcionament d'aquests radars de tram ha quedat inhabilitat el cinemòmetre fix de punt que hi havia en aquesta ubicació. En els darrers cinc anys, des del 2018, en el tram afectat s'han registrat 22 accidents amb víctimes, dels quals 2 han estat mortals.

Amb la posada en marxa d'aquests nous radars de tram hi ha 202,12 quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats amb aquest sistema. En total hi ha 40 radars de tram arreu del país, i 250 comptant els de qualsevol tipus.

Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d'un equipament de reconeixement de matrícules situat a l'inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s'ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l'objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur.

Convé destacar que l'SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d'Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d'infraccions també es detecten a través de l'helicòpter de Trànsit.

La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l'any 2022 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 11,9% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes, la mateixa xifra que es va registrar el 2019.


JMP 01022023 | Font: GenCat