Història del 'periple' de la nova Biblioteca Municipal L'Alzina

El recorregut del projecte de la biblioteca es va començar a treballar a finals de l'any 2015 amb el govern socialista al decidir l'emplaçament de tres possibles, i es van iniciar les negociacions amb la Diputació de Barcelona.
Durant la primavera de 2016 es va redactar el pla funcional, es va presentar a l'oposició i, a l'estiu del mateix any es va fer el primer pas administratiu a l'aprovar aquest pla funcional en sessió plenària.
Posteriorment, es va fer l'extracció dels despatxos que participarien en el concurs d'arquitectura. L'any 2017 es va fallar el concurs a l'atorgar al despatx Brullet-De Luna Arquitectes Associats. L'any 2018 es va iniciar l'avantprojecte.
El projecte executiu es va aprovar finalment l'any 2019, ja amb el nou govern d'Esquerra i Junts.
Primeres converses amb la Diputació
Durant el final de la legislatura 2011-2015, el penúltim govern socialista, es van iniciar les converses amb la Diputació i amb la Generalitat per aconseguir ajuts per tirar endavant la possible construcció de l'equipament, segons va explicar Teresa Padrós, alcaldessa en aquell moment, a aquesta revista. Posteriorment, l'entrada en vigor del nou POUM, el 30 d'octubre de 2015, facilitaria la creació de nous equipaments, com aquest de la biblioteca municipal.
El terreny
Un solar de prop de 3.000 m2 que està classificat en el recentment aprovat POUM com un terreny dedicat a equipaments culturals, és l'espai que l'Ajuntament de Palau destina i la Diputació de Barcelona aprova. Es tracta dels terrenys situats al costat de l'alzina de Palau, un dels símbols històrics i culturals del municipi, tot just al final de l'Av. Verge de Montserrat.
Al febrer de 2016, els regidors de Cultura, Jordi Pujol; d'Urbanisme i Esports, Miquel Rovira; i d'Empresa i Ocupació, Laura Navarro, es van reunir amb els responsables de la Diputació, on es van acordar les bases i el terreny que l'Ajuntament cedia per desencallar la iniciativa.
El pla funcional
Després de diverses reunions entre l'Ajuntament i la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació, on es treballa com una pluja d'idees per saber necessitats i característiques de la vila des del punt de vista social, cultural, associatiu i educatiu per tal de definir com serà l'edifici i els serveis i activitats que acollirà. A partir de la informació extreta d'aquesta reunió, l'equip tècnic de la Diputació redactarà l'esmentat pla funcional.
A la sessió plenària de juliol de 2016 s'aprova per unanimitat el pla funcional i es comunica l'aprovació a la Gerència de Biblioteques de la Diputació de Barcelona.
Al desembre del mateix any, s'aprova el pressupost per al 2017 que inclou 500.000 euros provinents del romanent per al projecte de la biblioteca que, segons el càlculs inicials de la Diputació, estarà al voltant del 3,9 milions d'euros.
L'avantprojecte
Dels 25 equips d'arquitectura que inicialment van presentar la seva disposició a participar en el concurs de propostes per dur endavant el projecte de la nova biblioteca, el govern municipal va aprovar i triar al desembre de 2017 entre les presentades pels cinc equips finalistes, la proposta, o avantprojecte, de Brullet-De Luna Arquitectes Associats, que recull les línies bàsiques i generals de la futura biblioteca.
Aquest despatx haurà de redactar el projecte definitiu, abans que el ple ho aprovi definitivament. Tot el procés s'allargarà fins el segon trimestre del 2019. El cost del nou equipament supera els 3,5 milions d'euros.
El projecte executiu
Al març de 2018, el govern central allibera el superàvit dels romanents dels ens públics, pel qual l'Ajuntament va poder destinar fins a 2,6 milions d'euros a diversos projectes i millores al municipi, dels quals 500.000 euros es van destinar a la biblioteca.
Mesos més tard, l'Ajuntament engega un procés participatiu, conegut com «l'ànima» per definir els usos dels diferents espais de la biblioteca a través de diferents tallers i ponències, en les quals van participar una trentena de persones. Al novembre de 2018, les conclusions de tot el procés participatiu, les quals s'integraran, en la mesura del possible, al projecte guanyador, van quedar recollides en l'Informe del procés participatiu i pla d'usos de la nova biblioteca.
Al març de 2019, i seguint els passos previstos pels responsables municipals en el calendari ja definit, es van dur endavant les preses de les mostres del terreny amb l'estudi geotècnic del sòl, el qual s'haurà d'incloure al projecte executiu definitiu.
Arribats a aquest punt, el pressupost del nou equipament soci-cultural és de 3.352.000 euros, en el qual no és inclòs el mobiliari del nou edifici. A l'abril de 2019, l'Ajuntament ja disposa dels diners per dur endavant la biblioteca pública, procedents dels romanents positius dels darrers anys i de diferents subvencions de la Diputació de Barcelona.
La patacada
El 2 de desembre de 2019, el nou alcalde, Oriol Lozano; i la regidora de Cultura, Eva Soler, en roda de premsa, informen que el projecte de la biblioteca s'ha aturat temporalment a causa d'una pujada del pressupost inicial. quest projecte comptava amb un pressupost inicial global de 3.680.821 euros i a la reunió els arquitectes van informar de l'augment fins a 5.141.250 euros, quasi un 40% més. L'augment del pressupost rau en una pujada significativa de l'establert a les bases de la Diputació. En un principi es parlava d'uns 1.186,21 €/m2 per l'edifici i uns 83,41 €/m2 per l'exterior, els números finals donaven uns 1.544€/m2 per l'edifici i uns 111,59 €/m2 per l'exterior.
D'una banda hi ha hagut un augment del 15% en estructures, un 44% en instal·lacions, que afecta la necessitat de fer servir 4 tubs pel clima en comptes de 2 i pel nombre de pous de geotèrmia necessaris. També augmenta un 8% en la coberta i façana i un 5% en la fonamentació.
Arribats a aquest punt, l'Ajuntament treballa en dues línies d'actuació principals per tirar endavant el projecte. D'una banda, cercar el màxim de finançament possible amb la Diputació o a través de subvencions, juntament amb la reducció del pressupost final; i d'altra, fer un estudi per calcular exactament el nombre total de pous de geotèrmia necessaris per al projecte.
Aprovació del Projecte executiu
Per fi, després de molts entrebancs, el Ple Municipal del mes de juny de 2020 va aprovar per majoria el projecte executiu final, amb pressupost de 5.066.496,48 euros. El cost està dividit en dos lots, el primer puja a 4,7 milions i és l'edifici, mentre que la resta, 313.000 euros, correspon a la urbanització del carrer Sant Genís i la seva reconversió en un passatge per a vianants.
Les obres
Al febrer de 2021, es va aprovar l'expedient de contractació núm. 2021/4-1681 de les obres de construcció de la Biblioteca i Arxiu municipal de PsiP, que va ser aprovat per unanimitat. Per iniciar la licitació demanaran 5 anys de garantia, a banda d'experiència en aquest tipus de construcció. El cost, inicialment dividit en dos lots, ara es fusionarà en un sol lot per tal de millorar la qualitat en 30 punts diferents.
Al juny del mateix any, després del procés de licitació, l'Ajuntament va adjudicar a l'empresa «Romà Infraestructures i Serveis S.A.U.» la construcció de la biblioteca i de l'arxiu municipal. L'adjudicació estableix el termini d'execució del contracte de 15 mesos a comptar a partir de la data que es marqui a l'acta de comprovació del replanteig.
El 30 de setembre de 2021, s'inicien, finalment, les obres per a la construcció de la nova biblioteca municipal amb el moviment de terres, el tancament perimetral i la senyalització al carrer per controlar el trànsit.
A l'octubre de 2022, es va fer l'acte simbòlic de la col·locació de la primera pedra per a la construcció de l'edifici.
Temàtica i nom de la biblioteca
Al novembre de 2021, l'Ajuntament va posar en marxa el procés participatiu per decidir entre tota la ciutadania la temàtica de la nova biblioteca municipal, pel qual, la ciutadania va decidir que el tema d'especialització fos «Energies renovables, natura i món rural», un dels cinc temes que s'havien inclòs en el procés.
Pel que fa al nom de la biblioteca, al setembre de 2022, una altre procés participatiu engegat per l'Ajuntament i enfocat als centres educatius de la vila, per escollir un dels 8 noms possibles. La proposta feta pels i per les alumnes de l'Institut Ramon Casas va ser la guanyadora: «L'Alzina.
Finalment, caldrà remarcar que al gener de 2024, la Generalitat de Catalunya va atorgar 97.545,53 euros de subvenció que es van destinar al mobiliari per dotar de la millor funcionalitat aquest nou equipament municipal.
Primeres visites
Al maig d'enguany, unes 235 persones van poder visitar el nou equipament cultural, dins de les visites programades en primícia per a diversos ens i col·lectius del municipi, com són treballadors i treballadores municipals, entitats locals, i els grups polítics del consistori, abans de la seva obertura i inauguració el passat 14 de juny.
JMP 20•07•2024