política
15-02-2023 #256

Un total de 41.025 milions d'euros per als Pressupostos de la Generalitat per al 2023

256-pressupostos-generalitat-2023-1676488784
Foto: Diari Ara © Cristina Calderer.

El pressupost més elevat de la història: Són uns comptes expansius i amb 4.000 milions més que els de l'any passat, un acord que desencalla infraestructures i posa més diners a Salut. Els documents pactats pel govern d'ERC i el PSC parlen de «modernitzar» l'aeroport del Prat per «guanyar capacitat» sense oblidar el delta, de desencallar aquest any el Hard Rock al Camp de Tarragona, o d'un conveni per redactar la B-40 al Vallès Occidental. Aquests fets entren en discordança a nivell local al nostre municipi atès que al seu dia, el govern de l'Ajuntament va tombar les mocions presentades pel PSC sobre l'ampliació de l'aeroport i sobre a construcció del tram Terrassa–Sabadell de la Ronda del Vallès.

×

El Projecte de llei dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023 es va aprovar el passat 2 de febrer al Consell Executiu extraordinari i es va lliurar al Parlament per continuar la tramitació legislativa. Són uns comptes expansius i amb prop de 4.000 milions més que l'any passat, xifra que els situa en la major despesa prevista mai al Govern de Catalunya, que és de 41.025 milions.

Segons la pròpia Generalitat, l'objectiu prioritari és impulsar un seguit de transformacions que permetin:

  • Enfortir els serveis de l'estat del benestar i pal·liar l'impacte de la crisi energètica i la inflació
  • Introduir millores en el model econòmic i productiu de Catalunya per accelerar la transició verda i avançar cap a l'assoliment d'una economia més diversificada i sostenible

Gran increment en Empresa, Igualtat i Cultura

En valors absoluts, els departaments que més augmenten la seva dotació són Salut —11.423 milions, 1.128 milions més—, Educació —6.825 milions, 675 milions més— i Drets Socials —3.322 milions, 341 milions més—.

Destaca el salt que en termes percentuals fan els departaments d'Empresa i Treball —+28%—, Igualtat i Feminismes —+27%— o Cultura —+27%—. En conjunt, la despesa departamental s'eleva en 3.430 milions, un 11,7% per sobre del 2022.

Els pressupostos per al 2023 es basen en tres eixos: l'escut social, la transformació i la prosperitat. Destaquen els següents punts:

Salut

  • Consolidació del personal incorporat durant la pandèmia —4.370 persones—
  • Incrementar el pressupost en 1.284 milions d'euros addicionals per millorar l'atenció primària i reduir les llistes d'espera
  • Augmentar en més de 30 milions la partida per a la salut mental
  • Fer actuacions en equipaments sanitaris com l'Hospital Universitari Dr. Josep Trueta, el Parc de Salut Mar i l'Hospital del Vendrell

Drets socials

  • Incrementar el 8% de les prestacions socials, que augmentarà la prestació mínima de la Renda Garantida de Ciutadania i beneficiarà 170.000 persones
  • Reduir el temps d'espera per a la valoració del grau de dependència i discapacitat en un 50% a finals del 2023

Igualtat

  • Augmentar en més del 27% l'import destinat al departament d'Igualtat i Feminismes, amb 25 milions d'euros per fer front a les violències masclistes i altres serveis d'atenció a comarques i municipis

Educació

  • Consolidació del personal incorporat durant la pandèmia —6.804 persones—
  • 52,3 milions d'euros per garantir la gratuïtat de l'I2 a totes les llars d'infants de Catalunya
  • Incrementar les partides destinades al desplegament del Pacte contra la segregació escolar i a l'escola inclusiva

Cultura, esports i cooperació

  • Destinar l'1,5% del pressupost a la cultura amb 101 milions d'euros més
  • Incrementar en 10,2 milions el pressupost per l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament
  • Consolidar els increments en l'execució pressupostària dedicada a l'esport

Habitatge

  • 180 milions d'euros per ampliar el parc públic d'habitatge

Millores al transport públic

  • 71 milions d'euros per la gratuïtat de la T-16 a tota la xarxa integrada de transport públic de Catalunya i ampliació de la T-Jove fins als 30 anys
  • 19,7 milions per a obres d'ampliació i millora a la xarxa del Ferrocarril Metropolità de Barcelona: perllongament de la L-8 i continuació del tram central de la L-9
  • Licitar les obres del Tram del Camp de Tarragona amb una dotació prevista de 120 milions

Millores en la mobilitat i la xarxa viària

  • 30 milions d'euros al nou projecte de variant de Castellgalí i l'ampliació de la C-55 amb un tercer carril entre Castellgalí i Manresa

Prosperitat econòmica

  • Garantir l'execució dels imports previstos en el Pacte Nacional per a la Indústria que, per al 2023, són 680 milions d'euros
  • Incrementar fins als 90 milions el Programa Pressupostari de suport a l'agroindústria

Societat del coneixement

  • Desplegar la Llei de la Ciència de Catalunya, que protegeix per primera vegada el percentatge d'inversió que la Generalitat ha de fer cada any en recerca
  • Destinar 17,2 milions d'euros a garantir les despeses pel creixement vegetatiu de les universitats públiques catalanes i engegar un Pla d'Inversions Universitàries

Foment de les energies renovables

  • 180 milions d'euros per accelerar l'autoconsum domèstic i industrial, amb l'objectiu que les industries, empreses i domicilis puguin fer front al canvi climàtic i reduir consums energètics
  • 25 milions per a l'Energètica Pública per ubicar panells solars als edificis públics de la Generalitat de Catalunya
  • Donar suport als municipis en la redacció dels projectes d'acord amb la Llei de millora urbana, ambiental i social dels barris i viles

Pacte Nacional de l'Aigua

  • Millorar les plantes potabilitzadores, gestionar els aqüífers i invertir en infraestructures de regeneració d'aigües per garantir la disminució de la dependència de les pluges i tenir un cicle de l'aigua sostenible
  • Impulsar la millora i modernització dels sistemes de reg a Catalunya
  • Impulsar accions de millora de la gestió del risc d'inundacions

Biodiversitat

  • 60 milions d'euros per al Pla per a la recuperació i la promoció de la biodiversitat i la qualitat de les masses d'aigua
  • 40 milions en dos anys del Fons climàtic per a una línia de subvenció anual per al món local en projectes d'adaptació al canvi climàtic

La paradoxa...

Aquest acord per a l'aprovació dels Pressupostos de la Generalitat per al 2023 posen en discordança algunes de les decisions preses pel nostre govern local, com el tema de l'ampliació de l'aeroport o la continuació del projecte de la B40 —o Ronda Nord o Quart Cinturó—.


Ampliació del Prat

L'acord parla de «modernitzar amb respecte a la biodiversitat, a la convivència amb veïns i veïnes i a les directives ambientals europees» l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat «perquè guanyi capacitat i esdevingui un veritable hub intercontinental». Durant aquest any, una comissió tècnica haurà d'acordar el nou model aeroportuari. I es prometen 49 milions d'euros fins al 2026 per protegir el delta del Llobregat.

En el seu moment, la Generalitat va rebutjar el projecte que el govern espanyol va impulsar per ampliar l'aeroport, perquè veia compromès l'espai natural del delta, i, en concret, la llacuna de la Ricarda. La proposta va dividir l'aleshores govern de coalició d'ERC i Junts.

La paradoxa en aquest punt és que el grup municipal PSC-CP va presentar una moció a la sessió plenària de juliol de 2021 que va ser rebutjada per l'equip de govern. Mentre que Marc Sanabria, al·legava que l'aeroport és el més important de la Europa Mediterrània, amb un trànsit de 52 milions de passatgers al 2019 i que és necessària aquesta ampliació, aturada per la pandèmia amb un pressupost de 1.700 milions d'euros i amb una previsió d'inici de les obres al 2025, encara que l'ampliació implica «desplaçar» part de la zona protegida del delta del riu Llobregat, ERC i JxPsiP-Junts van dir que les prioritats eren diferents i que no volien «fer-li el joc» a les empreses de l'IBEX35, a part de l'atac contra la biodiversitat del delta.


La B-40

L'acord per a l'aprovació dels Pressupostos diu que durant el primer trimestre d'aquest any s'ha de pactar un conveni amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per finançar la redacció del projecte de la ronda nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar, per a la «millora de la mobilitat» al Vallès Occidental.

Recordem però que la moció presentada pel PSC amb relació a l'acord per a la construcció del tram Terrassa–Sabadell de la Ronda del Vallès al Ple de juny de 2022, va ser rebutjada amb el vot en contra d'ERC i JxP-Junts.

El PSC basava aquesta moció en l'acord assolit el passat 10 de juny entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana —MITMA—, Govern de la Generalitat i Ajuntaments de Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès, a la construcció d'aquest tram amb la necessitat essencial de millora de la mobilitat entre Sabadell i Terrassa. Per a l'equip de govern, això formaria part de l'antic projecte del 4t Cinturó, «ja desfasat». A més, no s'haurien de fer noves vies o carreteres en detriment de la zona verda o rural per crear més mobilitat individual. El que s'hauria de fer és millorar la xarxa viària existent: «es pot progressar sense trinxar el territori».

Com a conseqüència de l'acord assolit, la Plataforma contra el Quart Cinturó ha qualificat l'acord de «despropòsit ambiental» i que continuaran «lluitant contra el Quart Cinturó: si fa 30 anys teníem motius per a oposar-nos-hi, avui, amb la situació d'emergència climàtica i ambiental que vivim, encara més».


JMP 11022023 | Font: GenCat/CCMA