política
04-01-2025 | 04-01-2025 #277

El PSC presenta al·legacions a la modificació de la taxa de residus

277-al-legacions-dels-socialistes-a-les-ordenances-fiscals-1735995232
Foto: Ràdio Palau

El partit socialista presenta, novament, al·legacions i possibles esmenes de les Ordenances Fiscals per a l'exercici 2025 que afecta la nova modalitat de la part fixa més la part variable de la taxa de residus.

×

El passat 18 de desembre, Marc Sanabria, portaveu i líder del PSC, juntament la regidora Giovanna Sanchez, va presentar en roda de premsa les tres al·legacions en relació a la modificació de les Ordenances Fiscals en l'àmbit de la taxa de residus amb la incorporació de la part variable afegida a una part fixa, registrades dins del termini legal reglamentari.


Les al·legacions

  1. Eliminació de la fracció envasos en el càlcul de la part variable de la taxa de residus.
  2. La decisió d'incloure la fracció envasos en el càlcul de la part variable de la taxa de residus «la trobem desencertada atès que avui en dia és impossible viure i menjar sense generar envasos, dir el contrari és no conèixer la realitat de les famílies. Per tant, considerem que aquesta decisió penalitza a aquells que per motius d'espai o familiars hagin de treure més de dues vegades a la setmana els envasos».

    Segons Sanabria, s'està enviant un missatge erroni que es pot interpretar que reciclar els envasos correctament i freqüentment penalitza, ja que treure tres vegades a la setmana aquesta fracció, comportaria pagar més. Fins i tot es podria «generar una discriminació per raó econòmica» del veïnat amb cases grans front al d'habitatges més petits.

    Altrament, troben «desproporcionat» que més de 9 lliuraments en 5 mesos de fracció resta penalitzi amb 22 euros de quota variable, per la qual cosa proposen la seva reducció a 7 euros en els casos de més de 9 lliuraments de fracció resta.

    A més, no veuen bé que el ciutadà pagui dues vegades pel mateix. Ecoembes ja paga a l'Ajuntament 319.346,10 euros —xifra de 2024— pels envasos, import cobrat a les empreses que els fabriquen i que a la vegada incrementen el preu a l'usuari final.

    D'altra banda, per garantir el compliment del principis de la Llei 7/2022, proposen també elevar la taxa als comportaments que incompleixin els objectius de separació i reciclatge, per tal de tendir al cobrament íntegre del servei de recollida i tractament.

  1. Simplificació administrativa y protecció d'intimitat.
  2. La Taxa de residus incorpora que les els habitatges hauran comunicar la convivència amb infants o altres persones que utilitzen bolquers o altres residus sanitaris.

    La Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya estableix en el seu article 31 que les «administracions públiques de Catalunya compleixen les funcions que tenen atribuïdes i actuen d'acord amb els principis generals següents: eficàcia i eficiència, bona fe i confiança legítima, proximitat, imparcialitat, simplificació i racionalitat administrativa».

    La pràctica al municipi ha estat de separar en una tercera bossa identificada com a tal els bolquers i tèxtil sanitari amb una etiqueta. Pel que, en benefici de la eficàcia, eficiència, proporcionalitat, simplificació i racionalitat administrativa, «no té sentit demanar que cada any els habitatges hagin de comunicar una situació que l'administració pot conèixer de forma efectiva amb la identificació de les bosses que ja s'està realitzant. S'està ampliant una burocràcia innecessària, especialment a ciutadania gran».

    D'altra banda, en relació a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, segons l'article 5 del Reglament —UE— 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril del 2016, s'estableix que aquests seran «adequats, pertinents i limitats al que és necessari en relació amb els fins per als quals són tractats —minimització de dades—». En aquest sentit, recopilar les dades dels habitatges seria recopilar dades sensibles de la ciutadania, especialment pel que fa a la salut.

    Per tant, demanen la eliminació de tots els preceptes de la Ordenança referents a la comunicació anual de la generació de bolquers i tèxtil sanitari, deixant la recollida d'aquesta tal i com està ara mateix els dies de recollida de l'orgànica i resta al costat del cubell en una bossa identificada.

  1. Discriminació i greuge comparatiu en el tèxtil sanitari amb les compreses i tampons d'un sol ús.
  2. Segons els socialistes, l'ordenança no preveu que les compreses i tampons d'un sol ús assimilin als bolquers i tèxtil sanitari ja que l'Ajuntament considera que «que existeixen altres productes d'higiene menstrual que no generen residus, i tampoc no es generen cada dia com sí és el cas dels bolquers».

    En aquest sentit, consideren que les dones han de poder decidir lliurement i amb la informació adequada com volen gestionar el seu cicle menstrual. Sens perjudici de les opcions sostenibles i reutilitzables, els poders públics no han de determinar amb les seves accions i polítiques una discriminació sobre els productes que cada dona, dins de la seva llibertat, vulgui utilitzar.

    Per això demanen que les compreses i tampons d'un sol ús estiguin assimilats als bolquers i tèxtil sanitari, sigui quina sigui la seva gestió en funció de la resolució de l'al·legació segona.


JMP 23122024 | Font: PSC