entrevista

14-05-2020 #226

Entrevista telemàtica a Montserrat Flores, presidenta de l'Associació de Comerciants de Palau-solità i Plegamans

alt
Montserrat Flores, presidenta de l'Associació de Comerciants.

Arran de la crisi sanitària provocada per la pandèmia del coronavirus COVID-19, que ha obligat el tancament temporal de la major part de pimes, autònoms i comerços, aquesta revista ha pensat que seria interessant conèixer el punt de vista de l'entitat responsable directe del petit comerç de la vila, l'Associació de Comerciants de Palau-solità i Plegamans.

Per començar, com ha assumit l'associació el fet de passar del bon ritme assolit en el decurs de l'any anterior, farcit d'actes i participació, i la bona entesa amb el nou govern, a passar a l'aturada, pràcticament total, del comerç de la vila.

La veritat és que ha costat molt d'assumir aquesta situació perquè tot això és a gran escala, un fet que mai no és positiu ni per al client ni per al comerç. Hem passat de tenir plena mobilitat exterior a estar tancats i confinats, fent videotrucades per poder posar en marxa noves accions amb altres entitats i associacions. Pel que fa a l'entesa amb el nou govern, tenim bona relació; de fet, hem tingut sempre molt bona relació amb els governs anteriors.

Quantes consultes heu rebut durant aquest temps que portem de crisi sanitària?

No sabria dir-te un nombre exacte de consultes. Nosaltres, des de l'associació, el que vam fer ràpidament a partir de la declaració de l'estat d'alarma va ser crear un gran grup de difusió on vam incloure tots els comerços, tant els associats com els no associats a l'entitat dels quals teníem telèfon de contacte. En el grup de difusió publiquem tots els inputs i informacions que ens arriba, com les publicacions del BOE, PIMEC, Ministeri de Sanitat, Ajuntament, etc. Aquest canal vam preferir obrir-lo en WhatsApp ja que és molt més ràpid i pràctic; el correu electrònic és més lent i potser no hi arriba a tothom. Alguns comerços ens han enviat dubtes a través del canal, i nosaltres hem contestat i/o aclarit ràpidament, sent visibles aquestes respostes per a tots els seguidors. Per a nosaltres, el comerç és tot.

Quines mesures s'han pres, des de l'entitat, durant aquest dos mesos que portem de confinament?

Com a mesures, bé, la nostra funció és estar sempre al costat del comerç per facilitar-los tota la informació que els pugui ajudar en tot moment.

Com t'he dit abans, el grup de difusió en aquesta situació és bàsic i, nosaltres estem permanentment en contacte amb altres organismes i entitats per a poder-los donar aquest suport, sempre al costat del comerç.

Parlem del Slowshopping.cat...

Què suposa per a l'associació i per al petit comerç la nova via oberta amb l'adhesió al Slowshopping.cat...

Slowshopping.cat és una plataforma que va néixer a Sant Cugat per a ajudar al petit comerç de Sant Cugat del Vallès.

Arran d'aquesta situació, nosaltres vam veure que seria interessant poder aplicar-la també a la nostra població. De fet, ara está oberta a gran part dels municipis.

Ës una eina més d'ajuts al comerciant.

Com funciona? Qualsevol comerç es pot adherir? Com es gestiona el repartiment?

No és una botiga online, és un portal bàsicament publicitari que ofereix al consumidor un llistat de comerços a la seva població i tota la informació dels mitjans per poder contactar amb aquest establiments.

Per adherir-s'hi cal ser soci de l'associació. La plataforma no s'encarrega ni de les compres ni del repartiment, això depèn del comerç.

És un portal informatiu.

Si no tens botiga online, deu ser una mica difícil vendre un producte si, ni tan sols, no el pots veure, com ara, unes sabates, per exemple...

La veritat és que avui dia realment no necessites una botiga online com a tal per a vendre directament els teus productes. Tenim les xarxes socials com Facebook o Instagram on tu pots anunciar-te, mostrar les teves ofertes, els teus productes i serveis i, a partir d'aquí, el comerç sí que ha de planificat la seva manera de fer arribar al client final aquests productes...

Parlem dels microcrèdits...

L'Ajuntament ha obert una nova via d'ajut per a pimes i autònoms amb la concessió de microcrèdits, que es podran sol·licitar a partir del proper 18 de maig al 0% d'interès i a retornar en 3 anys. Quina és la valoració de l'associació respecte a aquest ajut?

Això és una cosa de l'Ajuntament. Com a associació, qualsevol mitjà que pugui ajudar el comerç sempre ens sembla interessant i, si, a més, ve de l'Ajuntament, això dona un grau més de confiança i seguretat a l'ajut. Valoració? 0% d'interès a retornar en 3 anys...? ens sembla correcte, força interessant.

Però, en el fons, no deixa de ser un crèdit que s'ha de retornar. No seria millor una microsubvenció, a fons perdut?

Sí, no deixa de ser un crèdit però, per la quantitat concedida, a retornar en tant de temps, és viable per al comerciant. Parlar de «microsubvencions» a fons perdut... això ja és a un altre nivell i són altres entitats qui ho han de planificar i gestionar.

Tot just abans de la crisi, l'associació va renovar el conveni amb l'Ajuntament, amb una aportació de 40.000 euros. Amb el romanent de les activitats que han quedat suspeses per la pandèmia, què en pensa fer l'entitat? Reservar-lo per als propers esdeveniments futurs o, potser, s'ha plantejat destinar-lo a possibles ajuts als comerciants...

Nosaltres tenim clar que els diners que tenim per a les activitats s'han de destinar a les activitats. Per tant, si aquestes no s'han pogut fer, hi ha d'altres que si que es podran fer. Nosaltres estem preparant diferents activitats que no necessitin aglomeració de públic per al seu desenvolupament. En tenim de vàries en projecte que, conforme les anem preparant, anirem informant. Ara mateix tenim un concurs de dibuix per xarxes socials amb premis en metàl·lic per als guanyadors, sense sortir de casa, que s'haurà de gastar al comerç associat, excloent farmàcies i locals d'alimentació.

Parlem del futur...

Quines actuacions futures hi ha previstes en consens amb la Cambra de Comerç, Pimec i l'Ajuntament, ara que ha començat la fase 0 del desconfinament, a l'espera de la fase 1?

No podem parlar d'accions futures a llarg termini. En funció dels esdeveniments diaris que es van succeint, prenem les decisions que creiem més adients en cada moment. No podem fer una projecció a uns quants mesos vista perquè això canvia dia rere dia. Una de les coses que farem en un futur immediat és la creació d'un adhesiu nou per a tot el comerç associat, amb garantía de qualitat.

Quin tipus de seguiment dels comerços associats i dels no associats s'està portant, i es portarà, des de l'entitat?

El principal seguiment s'està fent mitjançant del grup de difusió que he comentat abans. Nosaltres enviem la informació i, si aquesta genera dubtes, ens retornen preguntes, si els ha funcionat el consell rebut, etc.

Per acabar, com a associació, podríeu fer un apunt/reflexió/valoració negatiu o realista, i un altre de positiu o esperançador per als comerciants, i per a la ciutadania com a consumidors, sobre el futur immediat que ens tocarà viure fins puguem tornar a la normalitat?

Reflexió negativa o realista? Que tothom compleixi estrictament les normes de seguretat que dicten les autoritats. Hem de ser conscients del que hi ha. No pots actuar amb irresponsabilitat... no saps si ets una persona portadora o asimptomàtica. Personalment, m'indigno quan veig notícies d'irresponsabilitat per part d'alguns ciutadans. Hem de posar-hi seny i ser més responsables amb la situació.

Com a apunt positiu o esperançador? Que si ho fem tot bé, al final, ens sortirem!

NOTA DE L'EDITOR

L'Alzina agraeix a l'associació el temps dedicat a aquesta entrevista. A més, agraeix especialment a Montserrat Cuadra i a Joan Vázquez, de la floristeria «Montse Flower», l'ajut per a què aquesta entrevista fos possible.

  • associació comerciants
  • entrevista
  • notícies
  • palau-solità i plegamans
  • l'alzina

comparteix la notícia...